Pinnen in de speeltuin?!

In de Algemene Ledenvergadering en tijdens bezoeken zien we steeds vaker speeltuinen die inspelen of meebewegen op de wens om digitaal te betalen. Verschillende speeltuinen hebben hun ervaringen met ons gedeeld over dit onderwerp: voorstanders en tegenstanders. Lees mee en bepaal zelf of jouw speeltuin er iets mee kan.

Bezoekers van de speeltuin vragen er steeds vaker naar: “kan ik hier ook pinnen?” Wat doe je daarmee? En wat vind je ervan? Willen jullie de extra kosten voor zoiets zelf dragen om het de klant gemakkelijk te maken? Besteden mensen ook gemakkelijker of meer geld in de speeltuin als je kunt pinnen? We vroegen een aantal speeltuinen naar hun ervaringen.

We spreken speeltuin Vaesrade hierover. Zij hebben besloten geen pinautomaat aan te schaffen, want de kosten daarover drukken te zwaar op het budget van deze speeltuin. Om toch klanten tegemoet te komen hebben ze gezocht naar een andere oplossing:
Bijna alle bezoekers hebben de beschikking over een betaalfunctie op de telefoon (bank app) om te betalen. In de speeltuin werd altijd al gebruik gemaakt van een laptop voor administratie van de speeltuin, maar ook het beheer van de bankzaken kan daarop. Na een betaling via de app kunnen de speeltuinvrijwilligers dus meteen zien of er is betaald! Het werkt prima voor deze speeltuin en kan redelijk veilig. De meeste mensen betalen overigens nog met contant geld.

En daar valt ook iets voor te zeggen! Speeltuin t Eikhoorntje maakt heel bewust de keuze om voor contant te kiezen. Ze vinden het belangrijk dat kinderen leren met geld om te gaan, en de waarde leren kennen.
Uiteraard een goed punt! Overigens niet alleen voor kinderen een belangrijke zaak; ook sommige begeleiders vinden het fijn om de uitgaven goed in beeld te krijgen en te houden.

In speeltuin de Paddestoel is het nog steeds mogelijk om contant te betalen, maar gaat – door veel bezoekers- wel veel geld om. Iets waar het bestuur hun vrijwilligers niet graag mee confronteert. Ook had de speeltuin vaak te maken met een lange wachtrij voor de poort in de tijd van de abonnementen verkoop.

Daarom hebben zij gekozen voor vergaand digitaliseren. In de speeltuin kun je pinnen voor alle kosten. Daarnaast kun je ook online het abonnement kopen met een iDeal betaling. Dat scheelt wachttijd aan de poort, maar ook veel waarde aan contanten op locatie van de speeltuin. Deze werkwijze is afgelopen seizoen voor het eerst uitgeprobeerd en – zo vertelt de voorzitter van de speeltuin- heel goed bevallen.

Wil je in contact komen met een collega speeltuin of met SpeL om je plannen of vragen te bespreken: mail of bel naar SpeL of neem contact op met de speeltuin.