In de Algemene Ledenvergadering en tijdens bezoeken zien we steeds vaker speeltuinen die inspelen of meebewegen op de wens om digitaal te betalen. Verschillende speeltuinen hebben hun ervaringen met ons gedeeld over dit onderwerp: voorstanders en tegenstanders. Lees mee en bepaal zelf of jouw speeltuin er iets mee kan.
Bezoekers van de speeltuin vragen er steeds vaker naar: “kan ik hier ook pinnen?” Wat doe je daarmee? En wat vind je ervan? Willen jullie de extra kosten voor zoiets zelf dragen om het de klant gemakkelijk te maken? Besteden mensen ook gemakkelijker of meer geld in de speeltuin als je kunt pinnen? We vroegen een aantal speeltuinen naar hun ervaringen.
We spreken speeltuin Vaesrade hierover. Zij hebben besloten geen pinautomaat aan te schaffen, want de kosten daarover drukken te zwaar op het budget van deze speeltuin. Om toch klanten tegemoet te komen hebben ze gezocht naar een andere oplossing:
Bijna alle bezoekers hebben de beschikking over een betaalfunctie op de telefoon (bank app) om te betalen. In de speeltuin werd altijd al gebruik gemaakt van een laptop voor administratie van de speeltuin, maar ook het beheer van de bankzaken kan daarop. Na een betaling via de app kunnen de speeltuinvrijwilligers dus meteen zien of er is betaald! Het werkt prima voor deze speeltuin en kan redelijk veilig. De meeste mensen betalen overigens nog met contant geld.
En daar valt ook iets voor te zeggen! speeltuin ’t Eikhoorntje maakt heel bewust de keuze om voor contant te kiezen. Ze vinden het belangrijk dat kinderen leren met geld om te gaan, en de waarde leren kennen.
Uiteraard een goed punt! Overigens niet alleen voor kinderen een belangrijke zaak; ook sommige begeleiders vinden het fijn om de uitgaven goed in beeld te krijgen en te houden.
In speeltuin de Paddestoel betaal je met contanten bij de ingang en bij het winkeltje, maar wordt tegelijk ook gewerkt aan digitale werkwijzen. De speeltuin heeft ervoor gekozen om de abonnementen ook per computer aan te bieden. Dat geeft gemak voor de bezoekers en scheelt de speeltuinbezoeker tijd bij aan het begin van het seizoen, want de administratie of wijzigingen daarin zijn al op de computer gedaan. Overigens kan de aankoop van het abonnement ook nog op de “gewone” manier bij de speeltuinvrijwilliger aan de poort. Voor bezoekers die gemak zien in het online kopen van het abonnement, is er de mogelijkheid van een iDeal betaling. Deze werkwijze is afgelopen seizoen voor het eerst uitgeprobeerd en -zo vertelt de voorzitter van de speeltuin- heel goed bevallen.
In speeltuin Kitskensberg kun je ook pinnen. Zij zijn 4 jaar geleden begonnen om dit systeem in te voeren. Op dit moment zijn er zo’n 20 tot 30 pintransacties per openingsdag. Zowel vrijwilligers als bezoekers zien voordelen om te kunnen pinnen.
Wil je in contact komen met een collega speeltuin of met SpeL om je plannen of vragen te bespreken: mail of bel naar SpeL of neem contact op met de speeltuin.